יום שבת, 9 בפברואר 2013

המסע של שנהב עטר

שם הפרשה: "ניצבים",  "וילך" ( בחרתי להתמקד בפרשת "ניצבים").


מקור השם: "אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם: רָאשֵׁיכֶם, שִׁבְטֵיכֶם, זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם. כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל".

תקציר: בפרשת נצבים, משה מודיע לעם , כי הם עומדים לכרות ברית  עם האל. הברית הזו נכרתת לא רק עם הדור הנוכחי, אלא גם עם הדורות הבאים. בשביל  שהברית תישמר, עם ישראל  צריך לשמור את מצוות האל והוא יברך אותם בכל טוב. אם העם יפר את הברית ויעבוד אלוהים אחרים, אז גם האל יפר את בריתו איתם: יעניש אותם ויגרש אותם מהארץ. במקרה כזה, תישמר לעם ישראל האפשרות לחזור בתשובה: לעזוב את האלוהים האחרים ולשוב אל האל ודרכו, אז גם יחזור האל אל העם, יחזירו לארצו וימשיך לברכו.
משה מדגיש כי מצוות האל אינן קשות לשמירה: הן אינן בשמים או מעבר לים, אלא קרובות מאוד אל האדם. בידי העם ניתן חופש הבחירה בין הטוב והרע, בין החיים ובין המוות. ההמלצה היא כמובן, לבחור בטוב ובחיים.

היכן נמצאת הפרשה: הפרשה נמצאת בספר דברים מפרק כט, פסוק ט – פרק ל, פסוק כ'

3 ערכים / נושאים שמופיעים בפרשה:
"הקשר הרב דורי": החשיבות של הקשר בין דור לדור – הברית נכרת לא רק עם הדור הנוכחי אלא גם אם הדורות הבאים .
זכות הבחירה  - בפרשת נצבים, אומר משה לעם כי התורה והמצוות אינן רחוקות מהאדם ואינן קשות לביצוע: "כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם, לֹא-נִפְלֵאת הִיא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִיא. לֹא בַשָּׁמַיִם הִיא...."
מה לבחור  - בפרשת נצבים, ניתנת לעם ישראל אפשרות הבחירה בין הטוב והרע: "רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם, אֶת-הַחַיִּים וְאֶת-הַטּוֹב, וְאֶת-הַמָּוֶת וְאֶת-הָרָע... הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ: הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה, וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ" (ל,טו-יט).

הנושא / הערך שמדבר אליי  הוא: "הקשר הרב דורי".

הקשר של הנושא לפרשה: זה ההסכם שנחתם  גם עם הדורות הבאים. וציטוט :"לֹא אִתְּכֶם לְבַדְּכֶם, אָנֹכִי כֹּרֵת אֶת-הַבְּרִית הַזֹּאת וְאֶת-הָאָלָה הַזֹּאת. כִּי אֶת אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה עִמָּנוּ עֹמֵד הַיּוֹם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵינוּ, וְאֵת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה עִמָּנוּ הַיּוֹם" (כט, יג-יד).

הקשר של הנושא אלי: החלטתי השנה להצטרף לתכנית: "הקשר הרב דורי". בפרויקט הזה אני מגיעה עם סבתי פעם בשבוע לבית הספר. אני מלמדת אותה מחשבים והיא מלמדת אותי על תקופת הילדות שלה. ב"קשר הרב דורי" המטרה היא גם לשמר את הקשר שלי עם סבתי, גם ללמוד וגם לדעת על הדור של סבתא, ושסבתא תלמד על הדור שלנו.


הנעליים שסבתא רבא שלי התחתנה אתם.

 בחרתי להציג את השיר הבא כי הוא מדבר על שרשרת הדורות.  
 על ההמשכיות של העם היהודי בגולה ובארץ ועל הקשר בין העבר, ההווה והעתיד.




3 תגובות:

  1. שנהב שלום רב,
    קראתי את הרשומה שלך וההתייחסות המאוד מרגשת שלך לקשר הרב דורי ולערכים העוברים כחוט השני בפרשה ובתכנית לה את שותפה.
    בדברייך ובעשייה שלך, את טווה ואורגת את החוטים ויוצרת קשר משמעותי וערכי, שאין שני להם וניכר שאת וסבתא המרוויחות הגדולות של הקשר.
    ניכר בדברייך, שאת מבינה ומפנימה את הערכים והמהות המסתתרת ונגלית בקשר הנפלא ואת גם מיטיבה לבטא את ההבנה והתחושות.
    יישר כוח!
    נותר רק לאחל לך ולסבתא שנים רבות של קשר איכותי ומשמעותי!
    ענת סגל
    רכזת הקשר הרב דורי במחוז ירושלים

    השבמחק
  2. לולי (שנהב),
    הפרשה שלך מאוד מושקעת ומעניינת וכיף לקרוא את זה.
    מיעל כהן

    השבמחק
  3. שנהב,
    הפרשה שלך מאוד מושקעת ומעניינת וכיף לקרוא את זה.
    מטל בראל

    השבמחק